Pomagamy przedsiębiorcom w dopełnieniu niezbędnych formalności związanych z obsługą systemu BDO.
BDO – co to jest?
BDO czyli Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami jest integralna częścią Rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami i została utworzona Komunikatem Ministra Środowiska z 24 stycznia 2018 r. Baza dostępna jest przez rejestr-bdo.mos.gov.pl.
Kogo obowiązuje?
Przed rozpoczęciem działalności, o której mowa w art. 50 ust. 1, Ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, podmiot jest obowiązany uzyskać wpis do tego rejestru.
W praktyce jeżeli jesteś wytwórcą odpadów, zbierasz je lub przetwarzasz, wprowadzasz na rynek produkty w opakowaniach to, poza określonymi w przepisach wyjątkami, masz obowiązek wpisu do BDO oraz uzyskania numeru rejestrowego.
Jak zarejestrować?
Marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru BDO na wniosek lub z urzędu. Dokonując wpisu do rejestru, Marszałek województwa nadaje podmiotowi indywidualny numer rejestrowy składający się z 9 cyfr arabskich, tworzy konto w bazie BDO i zawiadamia o tym przedsiębiorcę. Nadany numer podmiot ma obowiązek umieszczać na dokumentach związanych z prowadzoną działalnością.
Wniosek należy złożyć przy użyciu rejestrowego formularza elektronicznego za pośrednictwem strony internetowej: www.bdo.mos.gov.pl.
Obsługa BDO – co oferujemy?
Przejmujemy na siebie wszystkie obowiązki podmiotu związane obsługą bazy BDO od wniosku rejestracyjnego, po szkolenia z zakresu tworzenia kart przekazania odpadów, prowadzenie ewidencji odpadowej i sporządzanie sprawozdań z zakresu gospodarki odpadami.
Dla podmiotów, chcących zlecić pełną obsługę BDO oferujemy:
Jeżeli prowadzisz ewidencji w bazie BDO we własnym zakresie, możesz liczyć na weryfikacje prowadzonej ewidencji w bazie BDO, w tym:
Opłaty za wpis do rejestru BDO
Podmiot wpisany do BDO ponosi opłatę rejestrową oraz opłaty roczne. Art. 57 ustawy o odpadach definiuje podmioty podlegające opłacie rejestrowej. W praktyce każdy podmiot, który wytwarza, zbiera lub przetwarza, wprowadza na rynek produkty w opakowaniach podlega temu obowiązkowi.
Wysokość stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej wynosi dla:
Opłatę roczną uiszcza się w terminie do końca lutego każdego roku na dany rok. Opłaty rocznej nie uiszcza się w roku, w którym została uiszczona opłata rejestrowa. Opłaty rejestrowej nie uiszcza przedsiębiorca wpisany do krajowego systemu ekozarządzania i audytu (EMAS).
Za brak wpisu do rejestru BDO oraz nieumieszczanie indywidualnego numeru rejestrowego na dokumentach związanych z prowadzoną działalnością grożą wysokie administracyjne kary pieniężne. Prowadzenie działalności bez wpisu do rejestru BDO zagrożone jest karą od 1000 zł do nawet 1 mln zł.
Obowiązki podmiotu wpisanego do BDO
Podmiot wpisany do rejestru bazy BDO, posiada również szereg zobowiązań względem prawidłowego prowadzenia ewidencji, w szczególności odpadów i sporządzaniu sprawozdawczości, wynikającej z poszczególnych ustaw.
Więcej informacji na temat BDO znajduję się na stronie rządowej.
Dlaczego warto zlecić obsługę BDO?