System ekozarządzania i audytu EMAS (ang. EcoManagement and Audit Scheme) to unijny system certyfikacji środowiskowej, który funkcjonuje w oparciu o Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS).
EMAS jest dobrowolnym narzędziem dostępnym każdej organizacji funkcjonującej w dowolnym sektorze gospodarki na terenie Unii Europejskiej lub poza nią.
Jako narzędzie wspomaga w organizacjach tworzenie kultury zrównoważonego rozwoju oraz efektywnego zarządzania dostępnymi zasobami i energią. Wprowadzenie systemu EMAS wzbogaca o procedury, dzięki, którym organizacje porządkują obowiązki w zakresie ochrony środowiska, optymalizują koszty i efektywnie zarządzają energią i zasobami. W rezultacie, organizacje wprowadzające EMAS uzyskują wiarygodny system raportowania oddziaływań organizacji na środowisko, który ułatwia prowadzenie dialogu z zainteresowanymi stronami. Jednocześnie system EMAS potwierdza spełnienie przez organizację wymagań ochrony środowiska.
Rejestracja w systemie EMAS jest potwierdzony certyfikatem przyznawanym przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Wpisując firmę do Rejestru EMAS organizacja uzyska narzędzie wspomagające: